• Telefon 501-608-777
  • SAAB-SERWISul. Trakt Lubelski 236, Warszawa
  • CzynnePn-Pt 8:00-18:00, Sb 9:00-14:00

Saab 9-3

Saab 9-3 II YS3F został po raz pierwszy zaprezentowany w 2002 roku w Szwecji. Pojazd produkowany był w latach 2002 - 2011 oraz ponownie od 2 grudnia 2013 roku.

Wnętrze 9-3 Aero produkowanego przez NEVS od grudnia 2013 roku jako samochód z rocznika 2014 Konstrukcja pojazdu została opracowana na bazie płyty podłogowej amerykańskiego koncernu General Motors - Epsilon I na której powstały m.in. Opel Vectra C, Fiat Croma oraz Cadillac BLS. Pojazd otrzymał klasyczną sylwetkę nadwozia, której charakterystycznym dla marki Saab elementem był trójdzielny wlot powietrza. Podobnie jak inne modele marki stacyjkę umieszczono pomiędzy przednimi fotelami.

Podczas prezentacji pojazdu Peter Augustsson, Prezes i Dyrektor Saab Automobile AB powiedział:

Ten samochód zapewnia kierowcy niespotykany poziom satysfakcji oraz standard osiągów. Unikalne połączenie dynamicznie zestrojonego podwozia z nowym, wyrafinowanym układem napędowym to w efekcie niezmierna przyjemność z jazdy. Jest to propozycja skierowana do młodych, zamożniejszych nabywców, którzy szukają radości w prowadzeniu samochodu, lecz jednocześnie pragną podkreślić swoją indywidualność poprzez wybór charakterystycznej i niebanalnej marki samochodu

Historia modelu W 2004 roku zaprezentowana została odmiana cabrio pojazdu, a w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano odmianę SportCombi (kombi) (wersja prototypowa zaprezentowana w 2003 roku jako SportHatch). Wersja kombi otrzymała charakterystyczny styl dla samochodów marki Saab połączony z pojazdem o sportowych cechach oraz otrzymała białe klosze tylnych lamp w których umieszczone zostały diody LED[18]. Samochód wyposażono w identyczne systemy jak model SportSedan oraz nowej generacji system ESP i ESP Plus, a także asystenta ruszania na wzniesieniu (HSA). Wraz z wprowadzeniem na rynek wersji kombi wzbogacono gamę jednostek napędowych o silnik V6 2.8 T (2792 cm³) o mocy 250 KM (280 KM - XWR). W tym samym roku zastąpiono wysokoprężny silnik 2.2 TiD konstrukcji Isuzu przez nowoczesną jednostkę 1.9 JTD konstrukcji Fiata, którą oznaczono modelem TiD.

W 2006 roku całkowicie zmieniono deskę rozdzielczą pojazdu, a w połowie 2007 roku samochód przeszedł gruntowny face lifting, który stylistycznie nawiązał pojazd do koncepcyjnego modelu Aero-X z 2006 roku. Zmieniono m.in. przedni zderzak, atrapę chłodnicy oraz reflektory przednie i tylne lampy. Wraz z modernizacją pojazdu wzbogacono gamę jednostek napędowych o podwójnie doładowany silnik wysokoprężny 1.9 TTiD o mocy 180 KM oraz dwa turbodoładowanie silniki BioPower zasilane benzyną, bioetanolem lub mieszanką obu paliw o pojemności 1.8 l i mocy 175 KM oraz 2.0 l i 200 KM[20], a także wprowadzono wersję z samodzielnie skonstruowanym elektronicznie rozdzielanym napędem XWD, opartym na sprzęgle Haldex IV generacji.

W 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano wersję Turbo X, która powstała z okazji 30-lecia istnienia turbodoładowanego Saaba 900. Wyprodukowano jedynie 2000 egzemplarzy w nadwoziu sedan i kombi. Jedynym kolorem nadwozia jest metaliczna czerń, elementy wnętrza wykonane zostały z karbonu, wnętrze wykończone skórą, a opcjonalnie doposażyć pojazd można było m.in. w magnezowe 19-calowe alufelgi. Do napędu posłużył silnik 2.8 T o mocy 280 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Silnik ma zmienne fazy rozrządu oraz doładowanie typu Twin Scroll. Wersja Turbo X wyposażona została w napęd XWD z eLSD (elektroniczna "szpera").

W marcu 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano uterenowioną odmianę 9-3X, która różni się od podstawowego modelu m.in. dodatkowymi osłonami zderzaków oraz większym prześwitem. W tym samym roku chiński Beijing Auto kupił od Saaba prawa do produkcji II generacji modelu 9-3 z 2003 roku. Produkcyjna wersja auta produkowana jest jako BAIC C60.

W 2011 roku pojazd poddano delikatnemu liftingowi. Zmieniono m.in. światła przednie w które wkomponowano światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, atrapę chłodnicy, przedni zderzak, z tyłu pojazdu usunięto napis Saab, a wersję sedan standardowo wyposażono w spojler. Oprócz zmian wprowadzono dwa nowe wzory 17 i 18-calowych alufelg. Pod maskę pojazdu wprowadzono nowy benzynowy motor o pojemności 2 l w dwóch wariantach mocy: 163 KM oraz 220 KM. Silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk, zmienne fazy rozrządu oraz doładowanie typu Twin Scroll.

Pod koniec 2011 roku zaprzestano produkcji pojazdu z powodu bankructwa marki.