• Telefon 501-608-777
  • SAAB-SERWISul. Trakt Lubelski 236, Warszawa
  • CzynnePn-Pt 8:00-18:00, Sb 9:00-14:00

Saab 9-5

Saab 9-5 I YS3E został po raz pierwszy zaprezentowany w 1997 roku jako następca flagowego modelu 9000.

Konstrukcja pojazdu została opracowana na płycie podłogowej amerykańskiego koncernu General Motors o symbolu GM2900, która znana była z modelu Opel Vectra B, a wykorzystana także w modelach Saab 900 NG, Saab 9-3 I oraz Opel Vectra A i Opel Calibra. Samochód został zaprojektowany według skandynawskiej surowości i lodowatości, które przejawiają się w każdym akcencie pojazdu. Wnętrze pojazdu zostało podporządkowane wyłącznie kierowcy. Auto otrzymało charakterystyczną, zwróconą ku kierowcy deskę rozdzielczą w której widać najwięcej odwołań do samolotów, które inspirowały projektantów pojazdu (marka posiada historię lotniczą - Saab Group, a także charakterystyczne miejsce ulokowania kluczyka do stacyjki, który umieszczono pomiędzy przednimi fotelami. Kontrolka niezapiętych pasów bezpieczeństwa została umieszczona na podsufitce, a przyciskiem Night Panel umieszczonym pod wyświetlaczem komputera pokładowego (SID) wyłączyć można podświetlenie całej deski rozdzielczej oprócz prędkościomierza, który podzielony jest nie asymetrycznie, dzięki czemu wydaje się, że do 140 km/h pojazd przyśpiesza bardziej dynamicznie niż powyżej 140 km/h. Jest to nawiązanie do myśliwców bojowych. Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa pojazdu został udowodniony dzięki testom Euro NCAP z których zdjęcia crash testu Saaba 9-5 obiegły cały świat. Auto otrzymało wówczas 4 gwiazdki na 4 możliwe (w 1999 roku wprowadzono możliwych 5 gwiazdek).

W 1998 roku zaprezentowano odmianę kombi, która została wyposażona w wycieraczkę tylnej szyby z dyszą wylotową spryskiwacza umożliwiającą efektywne rozpylanie płynu przy prędkości 200 km/h. W 2001 roku auto przeszło delikatny face lifting. Wprowadzono m.in. nowy przedni zderzak zintegrowany z grillem, lampy przednie z plastikowymi kloszami (pojawiły się również w wersji ksenonowej), a także zmieniony tylny zderzak, klosze lamp oraz plastikową wkładkę wokół tablicy rejestracyjnej. Do standardowego wyposażenia przy okazji liftingu dodano system ESP. Wraz z liftingiem wprowadzono do gamy silników dwa nowe silniki wysokoprężne produkcji General Motors oraz Isuzu. Pod koniec 2002 roku zaprezentowano model na rok 2003. Do standardowego wyposażenia pojazdu włączono m.in. klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka boczne, system ABS, aktywne zagłówki chroniące przed urazami kręgosłupa szyjnego, autoalarm z immobilizerem oraz aluminiowe felgi i elektrycznie sterowane lusterka boczne z funkcją automatycznego składania, ułatwiającą parkowanie oraz funkcją samoczynnego ściemniania (także w lusterku wewnętrznym). Wprowadzono także system manualnego przełączania biegów Saab Sentronic przy pomocy przycisków w kole kierownicy, który jest wyposażenie standardowym wszystkich wersji samochodu z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów z wyjątkiem wersji z silnikiem wysokoprężnym 2.2 TiD.

W 2003 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano model na rok 2004. Auto otrzymało zmiany stylizacyjne najdroższych w gamie wersji 9-5 Aero (zderzaki, czarny matowy grill, inaczej wyprofilowano progi drzwi oraz zastosowano 17-calowe aluminiowe felgi), wprowadzono nowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2.3 l i mocy 220 KM do odmian Linear, Arc oraz Vector; a także zastosowano nowy wystrój wnętrza oraz dodano do wyposażenia funkcję przypominającą o zapięciu pasów bezpieczeństwa.